Malaysia mengakhiri PKPB pada 9 Juni 2020

id Malaysia,Muhyiddin Yassin,virus corona

Malaysia mengakhiri PKPB pada 9 Juni 2020

Pidato Tan Sri Muhyiddin Yassin yang disiarkan melalui facebook. ANTARA Foto/Agus

KUALA LUMPUR (ANTARA) - Pemerintah Malaysia mengumumkan akan mengakhiri Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dalam rangka membendung pandemik COVID-19 pada 9 Juni 2020 setelah diberlakukan mulai 4 Mei 2020.

"Pada petang ini saya akan mengumumkan satu berita yang agak melegakan kepada anda semua. PKPB yang akan berakhir pada 9 Juni 2020 akan
digantikan dengan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan atau PKPP yang akan dimulai pada 10 Juni 2020 hingga 31 Agustus 2020," ujar Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin di Putrajaya, Minggu.

Dalam tempo PKPP ini, ujar dia, lebih banyak kelonggaran diberikan kepada warga untuk menjalani aktivitas kehidupan sehari-hari di samping mematuhi SOP secara terus-menerus.

Dia mengatakan mulai 10 Juni 2020 perjalanan antar provinsi akan diperbolehkan kecuali di kawasan yang termasuk Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan atau PKPD.

"Jadi bagi mereka yang ingin menziarahi ibu-bapak yang tinggal berjauhan di negeri lain bolehlah berbuat demikian. Cuma nasehat saya senantiasalah jaga kebersihan diri, pakai masker apabila berada di tempat umum dan mengelakkan tempat yang sesak saat pulang ke kampung," katanya.

Dalam tempo PKPP ini juga, ujar dia, hampir semua aktivitas sosial, pendidikan, keagamaan, perniagaan, sektor ekonomi dan sebagainya akan beroperasi seperti semula secara bertahap dengan pematuhan sepenuhnya kepada SOP.

"Seperti yang telah diumumkan oleh Menteri Kanan Pertahanan, layanan gunting rambut dan salon akan diperbolehkan. Pasar terbuka, pasar pagi, pasar malam, kantin, food court, food truck dan gerai makan juga akan diperbolehkan," katanya.

Selain itu aktivitas komersial yang melibatkan tata niaga jual beli dan pemasaran bukan dalam gedung juga dibenarkan, termasuk dalam daftar yang diperbolehkan adalah kunjungan ke museum, laundry, aktivitas kolam pancing dan syuting film.

"Dalam kategori olah raga beberapa jenis olah raga dan rekreasi akan dibuka kembali dengan pematuhan kepada SOP. Ini termasuk aktivitas olah raga yang tidak melibatkan sentuhan badan seperti bowling, badminton, memanah, menembak dan lain-lain. Aktivitas di luar seperti sepeda dan konvoi sepeda juga dibenarkan," katanya.

Yang masih tidak dibenarkan ialah pertandingan olah raga atau permainan yang melibatkan banyak penonton seperti di stadion, olah raga renang dan kolam renang umum dan olah raga bersentuhan seperti ragbi, gusti, tinju, sepak bola, bola keranjang dan hoki.